Möt Alrik Söderlind: En resa genom biljournalistikens värld
Publicerad augusti 22, 2025
Publicerad augusti 22, 2025

Planerna var tydliga, och Sveriges mest intressanta motortidning skulle få en ny ledning. Välkommen, Alrik Söderlind.Detta år markerar 30-årsjubileet för svenska auto motor & sport, som startade 1995. I nummer 8/2025 kan vi läsa om tidningens tillväxt under millennieskiftet. Gunnar Dackevall, tidningens första chefredaktör, tog på sig en mer övergripande roll och gav plats åt den ställföreträdande chefredaktören att stiga fram.
En del läsare minns denna övergång väl. Alrik Söderlinds norrländska ursprung är kanske mindre känt. Han föddes 1963 och växte upp i Umeå, där bilar alltid var hans stora intresse, trots att Saab 35 Draken flög över himlen.
I början av 1980-talet var det värnplikt som gällde, men Alrik var mer intresserad av biljournalistik än av militärlivet. Med Stockholm som mål packade han sina väskor. Hans mamma bodde där, och han hade redan en förbindelse till staden.
Alrik började på Teknik för Alla, där han bidrog med olika uppgifter under gymnasiet. Han säger:
”Där hjälpte jag till med allt möjligt, jag hämtade posten och skrev lite.”
Samtidigt som han fullgjorde sin värnplikt arbetade han deltid på tidningen, vilket banade vägen för hans karriär inom biljournalistik.
Alrik minns sin väg till professionen som något naturligt. Han noterar:
”Antingen biljournalist eller bilutvecklare, som också hade varit kul. Det är nog så att bilintresset alltid har funnits där.”
Efter värnplikten var han helt fokuserad på Teknik för Alla, där han träffade Björn Sundfeldt, testchef på Teknikens Värld.
De delade en provkörning av Saab Lancia 600, och Björn uppmuntrade Alrik att jobba för honom. Året var 1985 när Alrik gick över till Teknikens Värld, där han fokuserade på provkörningar och tester. Han och Gunnar Dackevall blev goda vänner, vilket skulle visa sig betydelsefullt när auto motor & sport grundades 1994.
Alrik blev en nyckelperson i den nya redaktionen tack vare sin energi och drivkraft. Han betonar:
”Jag har nog alltid haft energi, understryker han. Men det har även Gunnar, han har energi så det räcker!”
Skillnaderna mellan auto motor & sport och tidigare tidningar var tydliga, med mer fokus på bilägande, ekonomi och konsumentens intressen. Alrik förklarar:
”Vi blev en lite mer mogen, och vuxen biltidning. Och lite mer varierad också kanske, med lite resereportage.”
Han avslutar med att erkänna att tyskarnas expertis inom krocksäkerhet bidrog till tidningens tidiga framgångar.
Del två av intervjun med Alrik Söderlind publiceras den 28 augusti.
Läs även: Gunnar Dackevall – entreprenören som var först.