X
Nordic region's business magazine • augusti 10, 2025
gmsa NEWS
  • Bilnyheter
  • Biltester
  • Formel 1
  • Elbilar
  • Däcktester
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Bilnyheter
  • Biltester
  • Formel 1
  • Elbilar
  • Däcktester
  • Kontakta oss
  • Bilnyheter
  • Biltester
  • Formel 1
  • Elbilar
  • Däcktester
  • Kontakta oss

Motorproblem och viktiga detaljer om kamremmar

Publicerad augusti 10, 2025

Problem med motorer är ett vanligt tema inom bilindustrin. Här presenteras några av de mest kända motorerna som använder oljegående remmar.


Ford 1.0 och 1.5 EcoBoost är trecylindriga Fox-motorer som användes från 2012 till cirka 2019 i flera modeller, inklusive Fiesta och Focus. Från 2019 har Dragon-motorn endast en oljepump. Det gäller inte för fyrcylindriga 1.5 EcoBoost.


Ford 1.8 TDCi är en fyrcylindrig motor som användes mellan 2009 och 2013 i modeller som Galaxy och S-Max. Här finns en oljegående rem för högtryckspumpen och ventilerna. Detta gäller även 2.0 EcoBlue-motorn som har använts sedan 2016.


Honda 1.0 VTEC Turbo är en trecylindrig motor som användes i 10:e generationens Honda Civic mellan 2017 och 2021. Den är typ P10A2 och har en oljegående remventilstyrning. Denna motor är sällsynt i Europa.


Opel 1.2/1.4 Direct Injection Turbo är en trecylindrig motor använd i Opel Astra K mellan 2019 och 2021. Den har en oljegående rem för ventilsystemet.


Stellantis 1.2 PureTech är också en trecylindrig motor, använd från 2012 till cirka 2022 i modeller som Citroën och Fiat. Den har en oljegående rem för ventilstyrning.


Volkswagen 1.6 och 2.0 TDI är fyrcylindriga dieselmotorer som används i många Audi, Seat och Skoda-modeller sedan 2012. De har en oljegående rem för oljepumpen och en torrgående kamrem för ventilstyrningen.


Kamremmen är en central komponent för motorns funktion. Den synkar olika delar av motorn, och om den går av kan det leda till allvarliga skador. Skadetekniker säger, ”För många bilägare är kamremmen inget man tänker på förrän det är för sent.”


När en kamrem brister kan ventiler böjas och kolvar skadas, vilket kan leda till att hela motorn måste bytas ut. Det kan bli en mycket kostsam affär, särskilt om garantin har gått ut eller om maskinskadeförsäkring saknas.


Det är viktigt att hålla koll på när kamremmen ska bytas, vilket kan variera mellan olika bilar. Vanligtvis är det mellan 6–10 år eller 10 000–20 000 mil. Detaljer finner man i serviceboken.


Regelbunden service och påminnelser kan förhindra kostsamma skador. Skadetekniker framhåller att ”vi ser regelbundet skador som uppstår när serviceintervallen inte följts.”

Mest lästa
  1. Volvo introducerar omfattande garanti för begagnade bilar i Norge

  2. Säkerhetshot kopplade till kinesiska elfordon

  3. Så optimerar du din elbils batterilivslängd och laddningseffektivitet

Fler intressanta artiklar

Maserati MCPura: En storhet i sportbilsklass

Publicerad december 13, 2025

Trots att Maserati MCPura bär ett nytt namn, är det i grunden samma upplevelse. En första reaktion kan vara att undra över de oförändrade elementen. Tanken på att addera en…

Volvo EX90 drabbas av handelsrestriktioner

Publicerad december 13, 2025

Donald Trumps handelsåtgärder påverkar även de tidigare starka banden mellan USA och Kanada.Volvo EX90, som tillverkas i South Carolina, är berättigad till tullfri försäljning på den amerikanska marknaden. Tyvärr är…

Sverige först i EU med godkänd elbilspremie

Publicerad december 13, 2025

Den svenska regeringen har meddelat att landet är det första inom EU att få sin sociala klimatplan godkänd. Detta innebär att en riktad elbilspremie kommer att lanseras för att stödja…
BYD bil

BYD introducerar nya elbilar och laddhybrider i Sverige

Publicerad december 13, 2025

BYD presenterar sin nya flaggskeppsmodell Sealion 7 AWD Excellence som är utrustad med fyrhjulsdrift och en systemeffekt på 530 hk. Den accelererar från 0-100 km/h på endast 4,5 sekunder, och…

Rättsligt beslut om Koenigsegg Gemera ger Niclas 8,4 miljoner

Publicerad december 13, 2025

Niclas Kappelin gjorde en beställning på Koenigsegg Gemera, en fyrsitsig bil, när den presenterades i Genève 2020. Han tilldelades nummer nio i produktionsserien och betalade en handpenning motsvarande 10 procent…

EU:s nya riktlinjer för laddhybrider fram till 2040

Publicerad december 13, 2025

Många biltillverkare i Europa känner sig pressade av EU:s nyligen fattade beslut angående försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer, vilket ska förhindras från 2035. Det finns en pågående strävan att…

Audi Q3 e-hybrid: En revolutionerande SUV med eldrift

Publicerad december 12, 2025

Med Audi Q3 e-hybrid har komforten höjts till en ny nivå som överraskar i sin klass. Vid första anblick verkar den vara ett muskelpaket, men känslan av storlek och självsäkerhet…

Förslag på förändringar i trafikreglerna

Publicerad december 12, 2025

Riksdagsledamöterna Markus Wiechel, Lars Andersson och Alexander Christiansson presenterar flera förslag för riksdagen. Bland annat föreslår de att tillåta högersväng vid rödljus, vilket är en praxis i många andra länder.…

Krav på reparerbarhet av elbilsbatterier

Publicerad december 12, 2025

Var tredje bil som erbjuds av bilhandlarna är laddbar, och intresset för begagnade elbilar har ökat med 73 procent under det senaste året. För att dessa fordon ska vara ett…

Nedgång i batteripriser för elbilar fortsätter

Publicerad december 12, 2025

En ny rapport från BloombergNEF avslöjar att genomsnittligt pris för batteripaket har sjunkit från 115 till 108 US-dollar per kWh under 2025.Priserna har kontinuerligt minskat sedan 2010, när kostnaden var…
http://provkörning%20tesla%20model%20y
http://däckline
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Kontakta oss
  • Cookie Policy
  • Integritetspolicy

Bilisterna

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.