X
Nordic region's business magazine • augusti 10, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss på Bilisterna
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss på Bilisterna
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss på Bilisterna
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Motorproblem och viktiga detaljer om kamremmar

Publicerad augusti 10, 2025

Problem med motorer är ett vanligt tema inom bilindustrin. Här presenteras några av de mest kända motorerna som använder oljegående remmar.


Ford 1.0 och 1.5 EcoBoost är trecylindriga Fox-motorer som användes från 2012 till cirka 2019 i flera modeller, inklusive Fiesta och Focus. Från 2019 har Dragon-motorn endast en oljepump. Det gäller inte för fyrcylindriga 1.5 EcoBoost.


Ford 1.8 TDCi är en fyrcylindrig motor som användes mellan 2009 och 2013 i modeller som Galaxy och S-Max. Här finns en oljegående rem för högtryckspumpen och ventilerna. Detta gäller även 2.0 EcoBlue-motorn som har använts sedan 2016.


Honda 1.0 VTEC Turbo är en trecylindrig motor som användes i 10:e generationens Honda Civic mellan 2017 och 2021. Den är typ P10A2 och har en oljegående remventilstyrning. Denna motor är sällsynt i Europa.


Opel 1.2/1.4 Direct Injection Turbo är en trecylindrig motor använd i Opel Astra K mellan 2019 och 2021. Den har en oljegående rem för ventilsystemet.


Stellantis 1.2 PureTech är också en trecylindrig motor, använd från 2012 till cirka 2022 i modeller som Citroën och Fiat. Den har en oljegående rem för ventilstyrning.


Volkswagen 1.6 och 2.0 TDI är fyrcylindriga dieselmotorer som används i många Audi, Seat och Skoda-modeller sedan 2012. De har en oljegående rem för oljepumpen och en torrgående kamrem för ventilstyrningen.


Kamremmen är en central komponent för motorns funktion. Den synkar olika delar av motorn, och om den går av kan det leda till allvarliga skador. Skadetekniker säger, ”För många bilägare är kamremmen inget man tänker på förrän det är för sent.”


När en kamrem brister kan ventiler böjas och kolvar skadas, vilket kan leda till att hela motorn måste bytas ut. Det kan bli en mycket kostsam affär, särskilt om garantin har gått ut eller om maskinskadeförsäkring saknas.


Det är viktigt att hålla koll på när kamremmen ska bytas, vilket kan variera mellan olika bilar. Vanligtvis är det mellan 6–10 år eller 10 000–20 000 mil. Detaljer finner man i serviceboken.


Regelbunden service och påminnelser kan förhindra kostsamma skador. Skadetekniker framhåller att ”vi ser regelbundet skador som uppstår när serviceintervallen inte följts.”

Mest lästa
  1. BYD:s imponerande tillväxt i elbilsmarknaden

  2. Spännande vändningar i Formel 1: McLaren och nya stjärnor framträdde

  3. Tesla Cybertruck: En ny era för lastbilar

Fler intressanta artiklar

Norska polisens AI-experiment väcker reaktioner

Publicerad augusti 31, 2025

En video publicerad av polisen i sydvästra Norge har blivit en viral sensation med imponerande 8,9 miljoner visningar. I klippet ser vi två poliser som spelar sten, sax, påse för…
racing bulls formel 1 bil

Isack Hadjar överraskar med imponerande kvalresultat

Publicerad augusti 31, 2025

Oscar Piastri knep pole position inför Nederländernas GP, följd av sin McLaren-kollega Lando Norris och titelfavoriten Max Verstappen. Kvalets stora överraskning var dock Isack Hadjar, som imponerande kom på fjärde…

Utmärkelser på Stockholm Car Meet: En hyllning till klassiska bilar

Publicerad augusti 30, 2025

Under bilträffen i Stockholm anordnades en tävling av tidningarna auto motor & sport, Classic Motor och Wheels, där fyra kategorier utsågs. Vinnarna i dessa var Årets entusiastbil, Årets prestandabil, Årets…

Tesla Model Y Performance: En snabb och stilren familjebil

Publicerad augusti 30, 2025

I början av året presenterades en uppdaterad version av Tesla Model Y, som internt benämns Juniper, men lanseringen av Performance-varianten har dröjt. Nu är den äntligen här, och ingen extra…

Golf R firar 25 år med Audis kraftfulla RS-motor

Publicerad augusti 30, 2025

År 2027 markerar Golf R:s 25-årsjubileum, vilket Volkswagen planerar att fira med en imponerande uppgradering. Enligt rapporter från brittiska Autocar kommer den att utrustas med Audis femcylindriga turbomotor på 2,5…

Volvo V90 läggs ned: En epok avslutad

Publicerad augusti 30, 2025

Volvo har nyligen bekräftat att de inte planerar att fortsätta utvecklingen av sina kombimodeller. Företaget har beslutat att lägga ner V90, med produktionen som avslutas i september. Detta beslut baseras…
Alpine formel 1 bil

Alpine F1:s framtidsstrategi och Bottas dialoger

Publicerad augusti 30, 2025

Framtiden för Valtteri Bottas inom Formel 1 är säkrad, då han kommer att köra för det nya Cadillac F1 Team från 2026, där han får sällskap av Sergio Pérez. Flavio…

Xpeng expanderar sin närvaro i Skåne med nytt avtal

Publicerad augusti 29, 2025

Den senaste anläggningen kommer att samla både försäljning och service av Xpengs bilar under ett och samma tak. Detta ger kunderna närmare tillgång till företagets elbilsprogram, med fokus på SUV-coupén…

Jämställdhet som en central faktor för framgång i bilbranschen

Publicerad augusti 29, 2025

Det är anmärkningsvärt att en bransch, som genomgår en betydande transformation, fortfarande kämpar med en grundläggande fråga som jämställdhet. Trots elektrifiering och digitalisering ser vi att arbetet för mångfald och…

Bilmärken omprövar elbilsstrategier på grund av förseningar

Publicerad augusti 29, 2025

Den globala elektrifieringen av bilindustrin fortskrider långsammare än vad som tidigare förutspåddes. En betydande faktor är att priserna på batterier inte minskat i den takt som beräknats.Volvo Cars har därför…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025

Kategorier

  • Audi
  • Bilnyheter
  • BMW
  • Buss
  • Citroën
  • Däck & fälgar
  • Elbil
  • F1 Alpine
  • F1 Cadillac
  • Ferrari
  • Ford
  • Formel 1
  • Kia
  • Koenigsegg
  • Lamborghini
  • Mercedes
  • Nissan
  • Okategoriserade
  • Peugeot
  • Polestar
  • Rally
  • Renault
  • Skoda
  • Sportbilar
  • Tesla
  • Toyota
  • Veteranbilar
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Xpeng

http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Integritetspolicy
  • Cookiepolicy
mail Created with Sketch Beta.