Nissan Micra: En ny eldriven tolkning av en klassiker
Publicerad oktober 31, 2025
Publicerad oktober 31, 2025

Det har blivit en trend bland biltillverkare att lansera nya elbilar i urbana miljöer, och denna gång är det Rotterdam som står värd. Det är särskilt passande för Nissan Micra, som ofta ses i storstäder där småbilar är verkliga arbetshästar.
Micra rör sig smidigt genom stadens gator, och prestandan är påtaglig med sin effektiva elektriska drivlina. Den nya modellen delar plattform och teknik med Renault 5, vilket återspeglas i dess design och interiör.
För tillfället använder Micra en kraftfull elektrisk motor med 110 kW och ett batteri på 52 kWh. Den erbjuder även paddlar för rekuperation, vilket inte är en standardfunktion hos Renault 5 just nu. Detta ger Micra en fördel vid stadskörning.
Körupplevelsen är bekant för dem som känner till Renaults tidigare modeller. Micras acceleration är tillfredsställande, och den är lättmanövrerad i stadsmiljö. Trots att större förare kan önska mer utrymme är förarstolen justerbar för ökad komfort.
Styrningen är precis och smidig, vilket gör att den känns förtroendeingivande även i kurvor. Micras interiör känns kanske mer som en Renault än en Nissan, vilket ger en känsla av fransk design.
Med designmässiga influenser från tidigare generationer har Micra ett fräscht utseende, men priset för basversionen ligger på 369 000 kronor. Trots att den är en rejäl bil, är den ännu en variant av Renault 5.
Nissan Micra är utrustad med en eldriven motor med en systemeffekt på 110 kW, vilket motsvarar 150 hk, och en vridmoment på 245 Nm. Med en maximal hastighet på 150 km/h och en räckvidd på 415 km är den väl anpassad för stadskörning.
Allt som allt erbjuder Micra en trevlig körupplevelse med bra fjädring och tillräckligt med kraft, även om den saknar en tydlig Nissan-identitet.