Nya regler i Formel 1 för att stötta motortillverkare 2026
Publicerad oktober 18, 2025
Publicerad oktober 18, 2025

FIA har nyligen introducerat justeringar av de tekniska reglerna inför Formel 1-säsongen 2026. En framträdande förändring är införandet av en ny mekanism, kallad ADUO (Additional Development and Upgrade Opportunities), som syftar till att ge motortillverkare som ligger efter en chans att utöka sin utveckling.
Efter den sjätte, tolfte och artonde tävlingen kommer FIA att granska motorns prestanda bland alla tillverkare. Om en tillverkare anses ha halkat efter kan de ges tillgång till:
Rätt att uppdatera den homologerade motorn,
Extra budgetutrymme utanför kostnadstaket,
Fler timmar på testbänken.
FIA:s president beskriver denna förändring som ett sätt att ”säkerställa rättvisa och fortsatt tillväxt för sporten”, säger han. Samtidigt pågår förhandlingar rörande det nya Concorde-avtalet som reglerar samarbetet mellan FIA, F1 och teamen.
Stefano Domenicali, vd för F1:s kommersiella rättigheter, framhäver samarbetets betydelse för en stark framtid:
– Vi har gjort stora framsteg för att säkra en sund styrning och långsiktig hållbarhet för mästerskapet, säger han. Denna förändring är en del av FIA:s ambition att minska klyftorna mellan motortillverkarna inför de omfattande regeländringar som träder i kraft 2026.
Vid sidan av ADUO har FIA även gjort justeringar av reglerna kring säkerhetscellen, fjädring och aerodynamiska komponenter. Detta är del av ett kontinuerligt arbete mellan FIA, FOM och motortillverkarna för att finjustera reglementet för 2026.
Det nya regelverket syftar till att främja hållbar teknik och energibesparing, samtidigt som sportens prestandaprofil bibehålls. FIA:s officiella pressmeddelande kan läsas i sin helhet via deras plattform.