Polestar 2: Den nya generationens prestanda och ekonomi
Publicerad december 11, 2025
Publicerad december 11, 2025

Den senaste analysen av Polestar 2 (2024-2026) innehåller en omfattande utvärdering av bilens bakgrund, ägarfeedback och konkurrensanalys. Ägarna rapporterar huvudsakligen positiv feedback, där design och körglädje framhävs som de mest uppskattade egenskaperna.
Med 7 209 bilar på svenska vägar är 60 procent av dem single motor med bakhjulsdrift, vilket bidrar till en ökad räckvidd på 654 WLTP-kilometer. Den fyrhjulsdrivna versionen erbjuder även högre effekt.
Utvärderingen sätter Polestar 2 mot sin föregångare och konkurrenter som BMW i4, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.5. Trots företagets utmaningar, är ägarna nöjda med sina bilar, och de flesta har inte överstigit 7 500 mil.
Ägarna rapporterar få klagomål, och de nya modellerna verkar ha minimerat tidigare problem med elektronik. Även om det fortfarande finns utmaningar med infotainment-systemet, är kundernas respons överlag positiv. ”Bilen har en del buggar. Ibland går inte ljudet igång förrän man blinkar,” säger en ägare.
Polestar 2:s design får mycket beröm, och körglädjen rankas främst bland köparnas preferenser. ”Fantastisk körglädje. Mycket hög kvalitetskänsla, bra räckvidd,” påpekar en annan ägare. I kategorin för körglädje får både Polestar och dess konkurrenter höga poäng.
Trots att den uppdaterade modellen har något lägre betyg i komfort jämfört med sin föregångare, excellerar den i ägarupplevelse och totalekonomi. Flera ägare indikerar att elförbrukningen har minskat avsevärt i den senaste versionen.
Polestar 2 har en unik plats i bilhistorien som den enda modellen som bytt drivande axel inom samma generation. ”Bilen har betydligt bättre köregenskaper och mer körglädje i den nya versionen med bakhjulsdrift,” säger en expert. Även om designen har blivit mer subtil, rekommenderas den nya modellen starkt för potentiella köpare.