Porsche revolutionerar elbilsdesign inspirerad av Hyundai
Publicerad november 29, 2025
Publicerad november 29, 2025

När en av de mest traditionella sportbilstillverkarna, Porsche, börjar berömma Hyundai, väcker det uppseende. Frank Moser, som ansvarar för Porsche 718 och 911, nämner att de fått värdefulla insikter från att ha testkört Hyundai Ioniq 5 N, enligt Drive.
GT-chefen Andreas Preuninger, vars fokus har varit att försvara Porsches sportbils-DNA, uttryckte först skepticism. Men efter att ha aktiverat N Grin Boost och upplevt 641 hästkrafter så kom hans spontana reaktion: Wow. Detta ögonblick fick Porsche att omvärdera känslan av en elbil.
Det som imponerade mest var inte bara kraften, utan själva upplevelsen. Hyundai har valt en lekfull och teatralisk strategi för att göra sina elbilar mer engagerande. N e-Shift simulerar en åttastegad dubbelkopplingslåda med riktiga kraftpauser, och N Active Sound+ återskapar motorljud som anpassar sig efter körläget.
Trots att många entusiaster har avfärdat dessa system som gimmickar, såg Porsche-ingenjörerna en möjlighet att skapa en känslomässig koppling för föraren, som går bortom enbart prestanda. Detta kommer att påverka Porsches framtida eldrivna sportbilar, 718 Boxster och Cayman, som planeras till 2027.
Porsche överväger nu att inkludera funktioner liknande Sport Chrono-paketet, där kunderna kan välja växlingssimuleringar, ljudprofiler och syntetiska motorljud inspirerade av märkets klassiska sexcylindriga motorer. Priset för dessa funktioner beräknas ligga runt 25 000 kronor.
Förarna får möjligheten att växla mellan tyst körning och ett läge med mer dramatik och ljud. Moser förklarar att kunderna ska kunna välja mellan en ren och tyst elbil eller en bil som erbjuder underhållning.
Detta skifte markerar också en stor förändring internt. Så sent som 2024 avfärdade Porsche tekniken och hävdade att artificiella växlingar försvagade körupplevelsen. Men efter upprepade jämförelser med Ioniq 5 N har de nu valt att ompröva sin ståndpunkt. Hyundai används numera som en referens för hur en eldriven sportbil ska kännas, inte bara hur den ska prestera.