Regeringens nya krav för koldioxidutsläpp på elbilar
Publicerad november 6, 2025
Publicerad november 6, 2025

Elbilar har en tendens att generera högre koldioxidutsläpp under tillverkningsfasen jämfört med fordon med förbränningsmotorer. Trots detta visar elbilar klimatfördelar efter en viss körsträcka, då de inte släpper ut koldioxid under drift.
För att maximera denna klimatvinst planerar nu regeringen att införa regler som förhindrar elbilar med höga tillverkningsutsläpp från att få elbilspremie. Detta framgår av ett reviderat förslag från Klimat- och näringslivsdepartementet, enligt Vi Bilägare.
Sverige kommer att undersöka möjligheten att införa ett krav på koldioxidutsläpp vid tillverkning och transport för nya fordon som ska berättiga till stöd, skriver regeringen i sitt dokument.
Liknande regler finns redan i andra länder inom EU, där Frankrike har infört ett tak på 2,4 ton för elbilssubventioner. Regeringen har dock inte för avsikt att införa en viktgräns, utan istället tillämpa ett mer nyanserat urvalskriterium.
Detta innebär att elbilar som tillverkas inom Europa kommer att premieras framför sådana som transporteras från Asien. Detta förväntas bidra till en mer hållbar utveckling och minska utsläppen ytterligare.