Resultaten av långtestet av VW ID.3:s batteri
Publicerad augusti 11, 2025
Publicerad augusti 11, 2025

Volkswagen har åtagit sig att deras ID-modeller ska behålla minst 70 procent av den ursprungliga nettokapaciteten hos högvoltsbatteriet efter åtta år eller 160 000 körda kilometer. Tyska bilägarorganisationen ADAC har genomfört ett långtest av ID.3 under fyra år, vilket bekräftar att Volkswagen verkligen lever upp till sina åtaganden.
Testet visade att ID.3:s batteri hade en nettokapacitet på 91 procent efter att ha rullat över 16 000 mil. En medlem i Volkswagens ledningsgrupp, som ansvarar för försäljning och marknadsföring, säger i en kommentar att detta resultat visar på kvaliteten hos ID-modellerna.
Hon säger,
”En hög batterikapacitet på över 90 procent efter 160 000 kilometer bekräftar att våra ID.-modeller även är mycket attraktiva som begagnade bilar och fortsätter att uppfylla våra kunders krav.”
ADAC använde snabbladdningsstationer under över 40 procent av laddningstillfällena, ofta till 100 procent, vilket vanligtvis inte rekommenderas. De påpekade även vikten av att installera mjukvaruuppdateringar, som Volkswagens ruttplanerare, för att optimera laddningsstoppen.
Testet visade också att elförbrukningen och räckvidden förbättrades med den senaste mjukvaran. Den nya programvaran ska ha lett till en avsevärd minskning av energiförbrukningen vid korta sträckor och låga temperaturer.
Trots de positiva resultaten framhöll ADAC några problem med ID.3:an. Efter cirka 158 000 kilometer inträffade ett haveri där bilen inte ville starta vid två tillfällen. Efter att tolv-voltsbatteriet bytts ut, löstes problemet tillfälligt, men misstankar om ett elfel i dörrsystemet kvarstod.
Hon säger,
”Efter en programvaruuppdatering återkom heller inte problemet med att bilen inte ville starta.”
ADAC meddelar att testet av Volkswagens ID.3 är långt ifrån avslutat, med nästa kontroll vid 250 000 kilometer planerad.