Sanningen om elbilsbränder: myter och fakta
Publicerad september 9, 2025
Publicerad september 9, 2025
Flera missuppfattningar om bränder i elbilar har spridits. Det är inte sant att elbilar brinner oftare än vanliga bilar. Faktum är att risken för brand i avgasbilar är fem gånger högre. Den vanligaste orsaken till bränder är läckande brännbara vätskor, vilket är ett mindre problem i elbilar.
Det har påståtts att elbilar ger ifrån sig extremt giftiga gaser när de brinner. Det är delvis sant; vid en termisk rusning kan farlig HF-gas frigöras, men sådana händelser är mycket sällsynta. ”Man ska betrakta all brandrök som giftig och undvika den”, säger hon.
En annan myt är att elbilsbränder tar dagar att släcka. Även om det kan ta tid att kyla ett brinnande batteri, hinner brandkåren oftast släcka elden innan batteriet blir en fara. Det finns även tillverkare som utvecklar batterier med inbyggda släcksystem.
Man rekommenderas att använda laddbox för att ladda elbilen, istället för vanliga eluttag, vilket kan orsaka överhettning. Men det finns sätt att ladda på ett säkert sätt om man har rätt utrustning. ”Om bensinbilar varit nya i dag så hade de säkert också ansetts som mycket brandfarliga”, säger han.
Det har förekommit incidenter med brinnande elbilar, inklusive en händelse i Hässelby där en Volkswagen ID. 5 orsakade stor skada. Brandkåren misstänkte först felaktig laddning som orsak, men det visade sig att branden startades i bilens 12-voltsystem.
Studier har visat att elbilars laddning inte ökar brandrisken för batteriet. ”Vi har utvecklat en släckmetod i Sverige som börjar spridas över världen”, betonar hon. Denna metod innefattar att spruta in vatten i batteriet för effektiv kylning.
Risken för termisk rusning, där batteriet överhettas, är mycket låg tack vare robusta säkerhetsåtgärder. ”Vi har släckt elbilar på 10 minuter och med mindre än 1 000 liter vatten”, säger hon.
För att förbereda sig mot bränder rekommenderas att ha en pulversläckare i bilen och vara medveten om brandrökens giftighet. ”Ladda genom laddbox eller ett motorvärmaruttag som klarar samma effekt”, uppmanar han.