Spyker gör comeback på bilscenen
Publicerad oktober 16, 2025
Publicerad oktober 16, 2025

Den nederländska sportbilstillverkaren Spyker visar prov på en otrolig uthållighet. Enligt Motor1.com har företaget nu officiellt återhämtat sig ännu en gång efter flera konkursdraman.
Victor Muller, grundaren av Spyker, meddelade via sociala medier att han har återfått varumärkets immateriella rättigheter och planerar att fokusera på produktion av handgjorda supersportbilar.
Muller, som lanserade märket 1999, har förekommit flitigt i den europeiska bilbranschen. Hon har blivit känd för sin misslyckade affär med Saab 2010, vilket ledde till Spyker”s betalningsinställelse fyra år senare.
Efter en kort återupptäckte period visade Spyker C8 Preliator upp sig på bilsalongen i Genève 2016, men företaget drabbades återigen av finansiella svårigheter. 2021 kom nästa konkursansökan, vilket inledde en lång juridisk strid mellan Muller och fordringsägarna, en konflikt som nu tydligen har fått en lösning.
Spyker tävlade i Formel 1 2007 innan teamet såldes till Force India, samma år som Muller hade planer på att expandera märket. När General Motors sålde Saab efter finanskrisen 2009 klev Spyker in som räddare.
Affären slutfördes i mars 2010, där Spyker betalade ungefär 800 miljoner kronor och utfärdade preferensaktier till GM. Muller tog även över rollen som styrelseordförande i Saab Automobile AB.
Han lovade att fortsätta Saabs arv med nya modeller, men produktionen stoppades flera gånger året efter på grund av brist på kapital, vilket ledde till Saabs konkurs i december 2011.
Spyker drabbades hårt av detta och förlorade betydande resurser. Företaget genomgick rekonstruktion 2014 och ytterligare en konkurs 2021, men nu uppges situationen vara löst.
Företaget har lovat att snart presentera mer information om sin återkomst, även om det är oklart vilken roll Muller kommer att spela i den nya organisationen.
Spyker, vars historia sträcker sig tillbaka till 1880, tillverkade allt från bilar till flygplan innan verksamheten lades ner 1926. När Muller återlanserade märket hämtade han inspiration från flyghistorien i form av design och material.
Frågan är om det verkligen finns utrymme för ännu en nischad sportbilstillverkare på marknaden. Konkurrensen är tuff, med aktörer som Koenigsegg och Rimac. För att återigen lyckas krävs både kapital och en produkt som känns modernare än den tidigare C8 Preliator.