Strängare krav i Euro NCAP:s säkerhetsbedömningar
Publicerad oktober 10, 2025
Publicerad oktober 10, 2025

Att inte uppnå fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester kan bli en stor besvikelse för biltillverkare. Kraven för att få det högsta betyget skärps ständigt.
De senaste årens förändringar har fokuserat på krockskydd, speciellt hur oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister påverkas. Även kraven på aktiva säkerhetsfunktioner har ökat.
Nu sätter Euro NCAP även fokus på vad som sker inuti fordonet före, under och efter en olycka. Målet är att skydda både förare och passagerare samt att förhindra olyckor genom att säkerställa att föraren är uppmärksam.
Euro NCAP anger att viktig information måste presenteras på ett tydligt sätt. Hårdare krav på knappar har introducerats.
Det sägs att inställningar som tar längre än två sekunder att genomföra är farliga. Därför uppmuntrar Euro NCAP användandet av intuitiva, fysiska kontroller för grundläggande funktioner, vilket främjar säkrare körning, säger hon.
Vid användning av touchknappar ska dessa ge taktil återkoppling så att föraren kan känna dem, även med handskar på.
För infotainmentsystem finns det specifika krav på knapparnas storlek och placering. Euro NCAP ställer även krav på hastighetsmätarens placering för att säkerställa att föraren lätt kan se information om hastighet och assistanssystem.
Här är några av skillnaderna mellan bedömningsgrunderna för 2023 och 2026:
Förarövervakning har ökat från 2 till 25 poäng, nu krävs ögon- och huvudspårning i realtid. Detsamma gäller för att upptäcka tecken på alkohol- eller drogberoende.
Oresponsiv körning måste nu även inkludera åtgärder för att säkerställa att fordonet stannar på ett säkert sätt. Detta inkluderar barndetektering som nu ger upp till 5 poäng.
Krav på säkerhetsbältesövervakning har också skärpts för att upptäcka felaktig användning av säkerhetsbälten.
Vidare krävs att krockkuddar anpassas beroende på passagerarens storlek och position. Automatisk avaktivering för barnstolar är nu ett krav, säger hon.