Strängare mätmetoder för dieselbilar vid bilbesiktning
Publicerad oktober 25, 2025
Publicerad oktober 25, 2025

Det har tidigare rapporterats om hur de sänkta utsläppskraven för dieselbilar, som trädde i kraft 2018, har lett till att fordon som inte skulle godkännas i andra EU-länder får fortsätta köra i Sverige.
Transportstyrelsen använder mätmetoder som är över 30 år gamla. Tidigare i Tyskland ledde införandet av verkliga mätningar av partiklar till att andelen underkända dieselbilar ökade från 0,7 till 4,7 procent. För närvarande är det under 0,05 procent av dieselbilarna som underkänns vid miljökontrollen.
Transportstyrelsen är oroade över att många dieselbilar skulle bli underkända om nya EU-krav på partikelmätning infördes omedelbart. ”Den svenska fordonsparken är i genomsnitt äldre än i många andra länder. Många bilar har otillräckliga, slitna eller i vissa fall manipulerade reningssystem. Framför allt är det en liten klick dieselbilar som står för de allra största utsläppen. Dessa skulle kunna upptäckas i samband med den årliga bilbesiktningen,” säger en expert.
Besiktningsföretagen uppmanar till snabb implementering av de nya reglerna och Bilprovningen har inlett mätningar som en del av ett pilotprojekt. ”Efter att inte fått gehör väljer vi att förekomma politiker och Transportstyrelsen genom att gå från ord till handling och införa en pilot med den nya mätmetoden samt på så sätt bidra med underlag för en modernare miljökontroll,” uppger en hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.
Det framgår också att 1 400 svenskar årligen dör i förtid på grund av trafikrelaterade luftföroreningar, vilket är sju gånger fler än de som omkommer i trafikolyckor. Trots detta har Sverige en av EU:s svagaste miljökontroller vid bilbesiktning, enligt Bilprovningen.
Bilprovningen, som ägs av tyska TÜV Rheinland, använder mätinstrument som lånats in för tester vid stationerna i Uppsala-Fyrislund och Nacka, med planer på att flytta dem till andra stationer. Mätningarna sker frivilligt.
Strängare tester kan bli obligatoriska senast 2029, då nya kontrollmetoder införs inom EU.