Strategiska manövrar i Abu Dhabi: McLaren F1:s taktik för att säkra titeln
Publicerad december 9, 2025
Publicerad december 9, 2025

I TV:s direktsändning framträdde allt som en tävling av högsta klass. Lando Norris försvarade sitt förarmästerskap under intensiv press från både stallkamraten Oscar Piastri och Red Bull-föraren Max Verstappen.
Piastri körde förbi Norris på utsidan i kurva nio och förde med sig frågor om McLarens tillåtelse att låta förarna tävla med varandra i en så kritisk situation. Men efter loppet i Abu Dhabi kom en ny bild fram.
McLaren F1:s stallchef Andrea Stella förklarade att omkörningen inte enbart var en modig manöver; den var strategiskt planerad för att öka stallets chanser mot Verstappen. Hon säger:
”Vi gick in i finalen utan en tydlig bild av däckens beteende.”
Inför loppet var det osäkert om det skulle bli ett en- eller tvåstopp, vilket satte press på teamet. Stella fortsätter:
”Alla var överens om att det hårda däcket skulle vara ett bra val.”
För att öka pressen på Verstappen valde McLaren att låta Piastri starta på hårda däck, vilket kom som en överraskning för Red Bull, medan Norris fick det logiska valet av mediumdäck. Piastris uppgift var att tvinga Verstappen att öka takten.
Stella talar om vikten av att låta Piastri ligga nära Verstappen:
”Om någon ligger på hårt och jagar någon på medium måste föraren på medium trycka hårdare.”
Den förhandsbestämda strategin gjorde att Norris inte aggressivt skulle försvara sig om Piastri fick en möjlighet att passera. Detta ökade chanserna för Norris att vinna förarmästerskapet.
Piastri menade att strategin var värd risken. Trots att han jagade Verstappen, kände han att han saknade den nödvändiga hastigheten på slutet. Samtidigt nådde Norris sin titel, Piastri tog med sig värdefulla erfarenheter, och McLaren fullföljde sin plan framgångsrikt när det verkligen gällde.