Suzuki eVitara: En konkurrenskraftig elbil för budgetmedvetna
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025
Med sin entré på elbilsmarknaden siktar Suzuki på att erbjuda ett kostnadseffektivt alternativ. Den nya eVitara positionerar sig som den billigaste fyrhjulsdrivna elbilen, med Renault 4 som en direkt rival.
Trots att eVitara kan beställas med både fram- och fyrhjulsdrift, är den tvåhjulsdrivna modellen bland de mest prisvärda. Basversionen har ett batteri på 49 kWh och en räckvidd på 344 kilometer enligt WLTP, med en elmotor på 144 hk.
Funktioner som värmepump och hemmaladdning med trefas (11 kW) ingår som standard. Suzuki utnyttjar en plattform från Toyota, samma som används i Toyota Urban Cruiser, som ännu inte har lanserats i Sverige.
För de som önskar mer kapacitet finns en variant med ett 61 kWh-batteri. Denna ger antingen 426 km räckvidd med framhjulsdrift (175 hk) eller 395 km med fyrhjulsdrift (184 hk). Dragkapaciteten är 750 kg, vilket gör den användbar för olika behov.
Designmässigt har eVitara inspirerats av den klassiska Ur-Vitaran. Priserna för Suzuki eVitara startar från 389 900 kronor för grundmodellen med det mindre batteriet. För den större versionen stiger priset till 419 900 kronor, medan fyrhjulsdriftsmodellen kostar 459 900 kronor.