Toyota GR Corolla: En kontroversiell ljudlösning
Publicerad september 26, 2025
Publicerad september 26, 2025

Toyota har valt en oväntad väg med sin GR Corolla genom att inkludera artificiella motorljud via JBL-högtalare. Systemet Active Sound Control simulerar till och med avgaspoppar, enligt Motor1.Tre ljudprofiler kan anpassas efter körlägena och användaren kan stänga av ljudet helt.
Det som är överraskande är att GR Corolla redan har ett aggressivt ljud, genererat av den trecylindriga turbomotorn på 1,6 liter som utvecklar 300 hästkrafter genom ett trippelavgas-system med tre rör.
Trippelavgasröret ger bilen ett unikt ljud, nu kompletterat med fejk-ljud från högtalarna.
Utöver ljudet får GR Corolla viktiga prestandauppgraderingar med inspiration från Toyotas Super Taikyu-racingprogram i Japan. Karossen har förstärkts med över 30 meter strukturlim, vilket ökar vridstyvheten utan att öka vikten nämnvärt.
Kylsystemet har dessutom förbättrats med en ny luftkanal som öppnas automatiskt vid höga varvtal, vilket leder kall luft till motorn och gör att den kan leverera full effekt under längre perioder vid hård körning.
Toyota har också bekräftat en mjukvaruuppdatering för tidigare årsmodeller som ökar vridmomentet till 400 Nm och förbättrar inställningarna för GR-Four fyrhjulsdriften.
GR Corolla säljs dock inte officiellt i Sverige, där alternativ som GR Yaris och GR Supra står för den pulshöjande körupplevelsen.
För svenska kunder erbjuds Corolla-versioner med GR-designelement, som GR SPORT, men dessa är inte samma som den högpresterande GR Corolla.
Trots detta är nyheterna viktiga för att förstå hur Toyota utvecklar sina GR-modeller och vilken teknik som kan nå den europeiska marknaden.
Frågan är dock om fejk-ljud verkligen har sin plats i en sportbil, eller om det är en överflödig gimmick.