Toyota överväger hybridlösningar för sportbilar
Publicerad september 25, 2025
Publicerad september 25, 2025

Toyota har länge experimenterat med hybridteknik inom motorsport, men har tvekat inför att lansera en sportbil med elektrifierad drivlina. I en intervju med australiska Drive nämner Sean Hanley, vice vd för försäljning och marknadsföring på Toyota Australia, att entusiaster kräver tid för att uppskatta hybrider i sportbilar.
– Vi gör hybrider i olika racingmiljöer globalt, så man kan aldrig utesluta det. Men i dag är det fortfarande bensinmotorerna som lockar sportbilsägarna, konstaterar han.
Lexus, som är Toyotas lyxmärke, förbereder lanseringen av en ny modell kallad LFR, som tros bli en V8-baserad hybrid. Denna modell kan markera början på en bredare strategi för elektrifierade sportbilar.
För den svenska marknaden, där elektrifiering blir allt mer vanligt, skulle en hybrid-sportbil från Lexus kunna bli ett attraktivt alternativ när bensinbilar fasas ut.
Utöver detta arbetar Toyota på en ny turbomatad tvålitersmotor, G20E, som testas i en GR Yaris-prototyp med mittmotor. Det ryktas också om att modellerna Celica och MR-2 kan återkomma i ny tappning, eventuellt med hybriddrift för att uppfylla EU:s strängare utsläppsregler.
Toyota har dock lovat att förbränningsmotorer och manuella växellådor inte är på väg att försvinna.
– Förbränningsmotorer och manuella lådor kommer finnas kvar länge, försäkrar han.
Toyotas sportiga GR-modeller är redan populära i Sverige. Genom att erbjuda hybridlösningar kan Toyota fortsätta att sälja sportbilar i Europa och samtidigt behålla entusiasternas intresse.
– Toyota visar ny fyrcylindrig motor – över 600 hk möjliga.