Trafikverket: Kritiska brister i järnvägsprojektens kalkyler
Publicerad oktober 19, 2025
Publicerad oktober 19, 2025

Ett internt dokument avslöjar att Trafikverket har övervärderat fördelarna med järnvägsprojekt med upp till 20 procent, vilket skett på bekostnad av vägprojekt, rapporterar Ekot.
Prognosverktyget Sampers, som Trafikverket använder för att estimera framtida trafikvolymer, har visat sig ha felaktiga variabler. En av de mest betydande bristerna handlar om hur restid värderas vid tjänsteresor.
Enligt dokumentet har modellen antagit att höginkomsttagare värderar sin tid till mellan 10 000 och 20 000 kronor per timme, trots att den verkliga siffran snarare ligger runt 400 kronor i timmen.
Detta har lett till att projekt som minskar restid för järnväg har prioriterats över vägprojekt. Professor emeritus vid VTI, Jan-Eric Nilsson, kommenterar kritiskt:
”Det man ska vara riktigt kritisk mot är ju att det tog tio år att upptäcka.”
Trafikverkets egen analys bekräftar att järnvägsprojekt har gynnats medan väginvesteringar har missgynnats. Fredrik Almkvist, enhetschef på Trafikverket, säger till Ekot:
”Det är givetvis allvarligt. Vi har saknat kompetens och förmåga, helt enkelt.”