Träningspassets avgörande roll i Formel 1
Publicerad september 6, 2025
Publicerad september 6, 2025
Fredagmorgonen i Österrike markerar starten på en intensiv helg för Haas F1-team, där träningen är en kritisk möjlighet att verkligen testa bilen. Teamet arbetar minutiöst med att förbereda sig inför denna timmeslång session, som är avgörande för deras prestation.
Under träningen, som kan verka lugn på ytan, handlar det om veckors förberedelser som kulminerar i 60 minuter av koncentration. Ingenjörer och mekaniker arbetar tillsammans för att finjustera varje detalj.
Francesco Nenci, huvudansvarig tävlingsingenjör i Haas, förklarar:
”Fri träning är faktiskt vår enda riktiga testmöjlighet i dagens Formel 1. Det är då vi försöker få svar på alla öppna frågor från tidigare race och se om våra simuleringar stämmer med verkligheten. Det är intensivt, väldigt intensivt.”
Planeringen för varje träning inleds veckor i förväg, med fokus på förväntade väderförhållanden och däckval. Nenci beskriver detta som ett nära samarbete mellan olika avdelningar för att skapa en detaljrik körplan.
”Vi börjar med att identifiera vilka förhållanden vi kommer ha som till exempel temperatur, lufttryck, vind, och väljer därefter rätt downforce-paket. Därefter tittar vi på däckens begränsningar, och bestämmer vilka parametrar som ska testas,” säger han.
Förarna utgör en del av ekvationen, men bakom kulisserna pågår ett konstant informationsutbyte mellan ingenjörer och strateger. Mark Lowe, sportchef i Haas, hanterar kommunikationen med racekontroll vid oförutsedda händelser.
”När något händer har vi färdiga standardrutiner. Om en bil kraschar kontrollerar raceingenjören direkt om föraren är okej,” förklarar han.
Den noggrant planerade körningen kan snabbt behöva omprioriteras om en bil inte kan köra sitt program. Teamet har alltid en lista över prioriterade uppgifter.
”Vi har alltid en lista över prioriterade punkter, exempelvis om vi har nya delar på bilen. Då går den punkten direkt över till den andra bilen,” säger Nenci.
Trots den rigorösa planeringen är det en konstant utmaning att se till att simuleringarna matchar verkligheten, särskilt vad gäller däck. Nenci påpekar:
”Däcken är alltid svårast att simulera. Det finns så många parametrar som påverkar dem.”
Sammanfattningsvis, förarna ger värdefull feedback där känslan av bilen är ovärderlig. ”Jag brukar säga att föraren är vår bästa telemetri,” menar Nenci.
Efter varje träningspass hålls ett detaljerat möte där teamet går igenom allt från däck till kurvor. ”Vi går igenom varje ingång till varje kurva. Har vi något vi måste justera?” säger han.
Träningspasset är inte bara en övning, utan en fundamentalt strukturerad del av helgen. Nenci uttrycker det väl:
”Folk tror att det är en avslappnad övningskörning. I själva verket är det den mest strukturerade delen av hela helgen.”
Genom noggrant avvägda beslut under träningen lägger teamet grunden för bilens prestanda under kvalificeringen och racet. ”Det ser kanske kaotiskt ut, men det är minutiöst planerat,” konstaterar Lowe.