Utmaningar med kamremmar i moderna motorer
Publicerad augusti 11, 2025
Publicerad augusti 11, 2025
Utvecklingen av förbränningsmotorer fortsätter, trots deras ursprung från uppfinningar av Otto och Diesel för över 150 år sedan. Effektivare motorer kräver mindre energi, vilket gör dem lättare att starta. Detta kan liknas vid skillnaden mellan en lätt racercykel och en tung stadscykel.
En motor förlorar betydande energi genom driften av kamaxeln, vilket också innebär ökad bränsleförbrukning. Medan lastbilar använder kugghjul för kamaxlar, har vissa tillverkare valt gummikamremmar, vilka är tystare, billigare, och lättare att installera.
En stor nackdel är att gummiremmen måste bytas med jämna mellanrum, antingen varje år eller efter ett visst antal körda mil. Gummimaterialets åldrande leder till att de tappar sin spänst och blir spröda.
Genom oljepåfyllningslocket på 1.2 PureTech-motorn är det möjligt att inspektera kamremmen. Mätverktyg kan användas för att kontrollera dess skick. Gummiblandningars hållbarhet varierar och kan påverkas av flera faktorer, inklusive externa belastningar.
Bytet av kamrem är ofta kostsamt, eftersom det inkluderar arbete för att ställa in vevaxel och kamaxel i rätt sekvens. Det innebär även att andra komponenter, som vattenpumpen, ofta byts samtidigt.
Ingenjörer strävar ständigt efter att förbättra bränsleeffektiviteten i ventilstyrningen. Tidigare försök har dock lett till kostsamma skador i motorer, vilket visar på utmaningarna med att skapa pålitliga system.
Continental introducerade 2009