Utvecklingen av begagnade bilpriser efter pandemin
Publicerad augusti 19, 2025
Publicerad augusti 19, 2025

Enligt data från den senaste rapporten Indicata Market Watch har begagnade bilpriser genomgått betydande förändringar. Rapporten bevakar marknaden i flera europeiska länder, inklusive Sverige, och visar på ett tydligt prisfall för begagnade elbilar.
Det har skett en minskning av indexpriser från 2020 till juli i år med över 30 procent. Detta har lett till att en tredjedel av det tidigare värdet nu har försvunnit. Plug-in hybrider har också upplevt en nedgång, men i mindre grad, cirka 20 procent, säger hon.
Trots detta har mildhybrider, diesel- och bensinbilar visat en prisökning. En begagnad bensinbil kostar nu i snitt tio procent mer än i början av 2020, vilket är en intressant trend på begagnatmarknaden i Sverige. Den totala nedgången för begagnade bilar ligger på sju procent, vilket till stor del beror på elbilar.
Även om priserna har sjunkit, kvarstår utmaningen med att sälja begagnade elbilar, vilket framgår av måttet MDS, market day supply. I snitt tar det 76 dagar för en elbil att hitta en ny ägare, nästan 20 dagar längre än för diesel- och bensinbilar. Plug-in hybrider har dock en MDS som liknar fossila bränslen.
Hybridbilar dominerar försäljningen och har en MDS på 46 dagar, vilket är tio dagar kortare än för diesel och bensin. Trots att elbilar tar mer marknadsandelar, är bensin- och dieselbilar fortfarande vanligast på marknaden. Nyare begagnade bilar, fem år eller yngre, består till hälften av plug-in och elbilar, vilket är en märkbar trend även i Europa.
Det är värt att notera att 70 procent av alla sålda begagnade dieselbilar är fem år eller äldre, vilket understryker skiftet i marknaden. Denna trend är en del av en större förändring där elektrifiering blir allt mer central i bilindustrin, säger hon.