Vad din bilval säger om din karaktär
Publicerad augusti 17, 2025
Publicerad augusti 17, 2025
En färsk Sifo-undersökning från Kvdbil indikerar att valet av bil kan avslöja mer om ens personlighet än vad många kanske inser. Svenskar har starka åsikter om vilka egenskaper som är kopplade till olika bilmärken.
Hela 91 procent av svenskarna anser att Porsche och Ferrari är kopplade till specifika personlighetsdrag.
I kontrast till detta har endast 27 procent av svenskarna en uppfattning om personligheten hos ägare av BYD, ett kinesiskt elbilsföretag.
Porsche är ett av de bilmärken som starkast associeras med särskilda karaktärsdrag.
De vanligaste associationerna handlar om ekonomiska faktorer och strävan efter trygghet, där Volvo och Volkswagen är i topp.
Bara Mini bedöms som ungdomligt, medan BMW, Mercedes och Jaguar förknippas med prestige.
Franska bilmärken som Renault och Peugeot uppfattas ofta som föråldrade.
Sportiga märken inkluderar Audi, Porsche, Ferrari och Lamborghini, medan Tesla och Polestar representerar teknikintresse.
”Vi människor har en tendens att välja bilar som speglar vår självbild eller den bild vi vill att andra ska ha av oss,” säger en representant för Kvdbil.
Han påpekar att vi ofta omedvetet tillskriver olika värderingar till bilmärken.
Här är en sammanställning av hur olika bilmärken uppfattas i relation till personlighet:
Trygghetssökande: Volvo, Volkswagen
Ekonomisk: Kia, Toyota, Skoda, Nissan, Seat, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Fiat, Dacia
Prestigefull: BMW, Mercedes, Lexus, Jaguar
Sportig: Audi, Porsche, Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, MG
Gammeldags: Renault, Peugeot, Ford, Citroën, Opel, Saab
Teknikintresserad: Tesla, Polestar
Äventyrlig: Subaru, Land Rover, Jeep
Ungdomlig: Mini
Miljömedveten: BYD, Lynk & Co.