Verstappens chans att återupprepa Räikkönens bedrift 2007
Publicerad oktober 21, 2025
Publicerad oktober 21, 2025

Denna artikel utgör en personlig analys. Innehållet speglar skribentens egna åsikter. När Kimi Räikkönen lämnade Turkiets GP under 2007 var han 16 poäng efter Lewis Hamilton. Vid den tiden delades endast tio poäng till segraren, vilket gjorde situationen utmanande – en uppförsbacke på 32 procent av de kvarvarande poängen.
Fem lopp senare blev han världsmästare i Brasilien med endast en poängs marginal. Översätter man hans underläge till dagens poängsystem motsvarar det 40 poäng, vilket exakt är det gap som Max Verstappen har till VM-ledande Oscar Piastri nu.
Kimi Räikkönen säkrade sin titel 2007 efter en imponerande comeback – från 16 poängs underläge med fem lopp kvar till världsmästartitel i Brasilien. Detta händelseförlopp är fascinerande att betrakta i ljuset av dagens Formel 1.
Det finns fler likheter mellan 2007 och 2025 än man först kan tro. Även då var McLaren i fokus för dramatiken, splittrade mellan två förare med titeln i sikte. Hamilton och Alonso förlorade titeln till Räikkönen på grund av teamets interna stridigheter – en balansakt som McLaren också försöker hantera mellan Piastri och Norris i år.
Skillnaderna är dock betydande. 2007 saknades sprintar, DRS och hybridmotorer. En enda nolla kunde förstöra ett mästerskap, medan det i dag finns fler poäng att kämpa om och möjligheter att återhämta sig från en dålig helg, men med mindre marginaler för misstag i en allt mer konkurrensutsatt sport.
Samtidigt som Ferrari 2007 hade en bil som blev starkare, har Red Bull 2025 funnit fart genom en ny arbetsfilosofi snarare än plötsliga tekniska genombrott. Verstappen har dessutom två extra sprintar att nyttja, vilket ger chansen att ta 141 poäng framöver.
Ställer man det procentuellt är han 28 procent efter, vilket innebär att han har en bättre utgångspunkt än Kimi hade den hösten. Detta kan tyckas som en hårfin skillnad, men i ett mästerskap där marginaler avgör allt, innebär det att Verstappen har fler möjligheter att påverka slutresultatet.
Verstappen har även samlat 119 poäng över de fem senaste tävlingarna, vilket är lika mycket som båda McLaren-förarna tillsammans. För närvarande har han momentum och under Singapores GP erkände han att potentialen i bilen låsts upp för sent på säsongen.
Med Red Bulls förändrade strategi har Verstappen känt sig mer tillfreds. Tidigare under säsongen förklarade stallchefen Laurent Mekies att teamet fortsätter att utveckla bilen för att förstå tidigare problem med simuleringar och verklighet.
Det handlar om att bygga för 2026 och att maximera potentialen för 2025. Verstappen själv uttryckte det tydligt: ”Allt hjälper förstås, men det är inte hela anledningen. Det handlar om en annan filosofi.” Han insåg också att potentialen alltid funnits där, men att man inte lyckades låsa upp den tidigare.
År 2007 föll McLaren samman. Hamilton körde av i Kina, Alonso var fast i interna konflikter och Räikkönen tog tre segrar på fem lopp. Det är intressant att McLaren nu står inför ett liknande scenario, där man försöker ge båda förarna en rättvis chans till titeln.
Skillnaden mellan att vinna och förlora ett mästerskap kan ibland bara vara att den andra föraren tappar sin förmåga först. Om McLaren och Piastri gör ett enda misstag, är Verstappen kall nog för att utnyttja situationen. En DNF eller en missad strategi kan snabbt förvandla fyrtio poäng till fem.
Formel 1 lever av dramatik och oväntade vändningar. När allt verkar avgjort, kan någon dyka upp och skriva om historien. Kimi gjorde det 2007, frågan är om Verstappen kan göra det 2025.