Volvo ES90: En ny era av mångsidighet
Publicerad december 9, 2025
Publicerad december 9, 2025

Volvo har avvecklat traditionella sedaner och introducerat en hybridmodell som kombinerar egenskaper från SUV och fastback. Men hur väl lyckas de med detta koncept? Det visar sig vara en utmaning att skapa en bil som verkligen kan vara allt för alla.
Särskilt interiören kännetecknas av en minimalistisk design med få knappar. Det påstås att bilen är den längsta modellen från Volvo, och designen är tänkt att förena olika biltyper för att eliminera kompromisser. Trots detta, är det en risk att denna blandning inte tilltalar alla.
Enligt Erik Severinson, kommersiell chef, är risken att den nya formen inte tilltalar kunderna, men han tror ändå att de vågar ta steget.
”Risken finns alltid att det inte tilltalar någon. Man måste vara noggrann men man måste våga. Våra kunder är inte med på en bil som aldrig tar ut svängarna. Jag har stort förtroende att den håller,” säger han.
Materialvalen ger ett gediget intryck och bilen introducerar 800-voltsteknik som ska förbättra prestanda. Bilen är även utrustad med avancerade ljudsystem och en 360-kamera för enkel parkering.
Vid provkörning i Nice kändes bilen stor men inte otymplig. Den innehåller tungt material vilket bidrar till stabilitet, även om den inte är den mest dynamiska att köra. Komforten är en av bilens starka sidor, med bekväma säten och lyxiga materialval.
Bagageutrymmet är 446 liter, vilket kan utökas till 1 427 liter med nedfällda säten. Ljudnivån inuti bilen är anmärkningsvärt låg, vilket kan vara en överraskning för förare.
Dock är det värt att notera att många av bilens funktioner styrs via skärmen, vilket kan vara frustrerande.
”Nu har det gått för långt,” reflekterar många över den digitala övergången, särskilt när det gäller handskfacket som endast öppnas via skärmen.
För Volvoentusiaster som uppskattar elbilar kan detta vara ett bra alternativ. Med en räckvidd på 700 kilometer och snabb laddning innebär bilen goda prestationer. Men med ett pris på 929 000 kronor är den på den dyrare sidan.
Särskilt baksätet erbjuder stort utrymme och komfort, vilket gör det till den ideala platsen för resande. Men bilen har främst designats för den kinesiska marknaden, vilket kan påverka dess popularitet i Sverige.
Erik Severinson förväntar sig att bilen kommer att sälja bäst i Kina men ser också möjligheter i andra marknader.
”Vi räknar inte med att det här blir någon storsäljare i Sverige,” säger han.
Den fullutrustade varianten är den enda som kommer att erbjudas i Sverige, och prestandan kan uppgraderas för den som är villig att betala extra. Sammanfattningsvis är Volvo ES90 en intressant bil, men den precis som många nya modeller har sina utmaningar.
Tekniska specifikationer: Motor: El, singel och twin elmotorer med 333 hk. Batterikapacitet: 92 kWh. Tjänstevikt: 2410 kg. Bagagevolym: 446/1427 l. Priset är 929 000 kr.