Volvo EX90: Utmaningar och framtidsutsikter
Publicerad oktober 1, 2025
Publicerad oktober 1, 2025

Volvo EX90 har stött på betydande problem som har påverkat både företaget och dess kunder. Bilen skulle ursprungligen ha lanserats 2021, men försenades ett år för att möjliggöra en helt elektrisk plattform.
Vid en presskonferens i Stockholm i november 2022 presenterade Volvo EX90, även om den inte var helt färdig. Företaget erkände att lanseringen skedde trots ofullständiga funktioner.
Försenade leveranser följde och många kunder kände sig som försökskaniner. En kanadensisk ägare gick så långt som att starta en protestwebbplats.
De tidiga modellerna av EX90 har en enklare centraldator och lidar-enheten är inte aktiverad förrän modellår 2026. Äldre modeller får byta ut sin centraldator.
Teknikchefen Anders Bell förklarade nyligen på ett möte i USA att problemen delvis berodde på en ny byggmetod. Istället för många separata komponenter används en enhetlig centraldator från Nvidia.
Bell sa:
”Det mjukvarudefinierade fordonet är på många sätt en mer djupgående förändring än elektrifiering.”
Han uppgav också att buggarna nu är åtgärdade och en uppdatering är på väg:
”Tyvärr har vi gjort många kunder besvikna.”
Håkan Samuelsson, Bell”s överordnade, erkände:
”Mycket har varit dåligt och många kunder är frustrerade.”
Vid pressmötet medgav Bell att Volvo gjort misstag. Mjukvaruproblemen berodde på att företagets kod blandades ihop med externa leverantörers koder, vilket ökade risken för buggar.
”Om man vill fylla bilen med attraktiva funktioner kan det inte göras genom att färdiga lådor från leverantörer,” säger Samuelsson.
Arbetet med att åtgärda problemen i EX90 kommer att gynna framtida modeller som EX60, som kommer att använda en mer enhetlig mjukvara.
Bell förklarade:
”Detta är födelsen av vår egenutvecklade mjukvaruuppsättning.”
EX60 kommer att vara konstruerad i zoner, vilket bara delvis gäller för EX90. Bell medger:
”Flera av ändringarna vi gjort med EX60 borde ha funnits med i EX90.”