Däckexperten om den uteblivna lagändringen på vinterdäck.
Publicerad oktober 10, 2025
Publicerad oktober 10, 2025

En som följt utvecklingen på nära håll är John Larzon, tidigare marknadschef på Däckskiftarna under 3,5 år som även arbetat med Bythjul.com, en av landets största aktörer inom däckförsäljning online.
– ”Jag har arbetat med svenska bilister och utfört flertalet marknadsundersökningar så jag vet hur de tänker kring däck, säger John Larzon.
Den planerade lagändringen skulle innebära skärpta krav på vinterdäck för personbilar med tydligare definitioner av godkända vinterdäck, samt förlängt vinterdäcks användande på våren.

– ”Förslaget att förlänga möjligheten att använda vinterdäck på våren var i linje med bilisternas önskemål enligt den marknadsundersökning jag utförde våren 2024. Då svarade 77 procent att var positiva till en förlängning på våren. 2024, säger John Larzon.
Däcktester som jag utförde visar att året runt däcken (EU-friktion på fackspråk) hade upp till 20% längre bromssträcka 60-0km/h än de Nordiska friktionsdäcken (dubbfria vinterdäck) trots att testet utförde i 12+grader. En temperatur där ”året-runt däckens” gummiblandning presterar som absolut bäst, säger John.
På vinter när gummiblandningen ska vara mjukare är EU-friktionsdäcken för hårda. Och på sommaren är de för mjuka för att klara av högre temperaturer.
Hade kunnat bli en win-win
Det blir ett otroligt hårt tryck på alla däckverkstäder vid hösten och våren när många väljer att skifta däck i sista stund. Effekterna blir en enorm tidspress, som leder till slarv. Tusentals däck tappas årligen från bilar i Sverige. Att ha en längre period skulle minska stressen för båda parterna, menar John.
Trots att de nya reglerna för personbilar dröjer, menar John att bilister kan ta eget ansvar redan nu.
– ”Många väntar in i det sista med att byta till vinterdäck, vilket inte har några fördelar. Gummi är en färskvara och däck hårdnar när de inte används. Däck som legat behöver därför rulla ca 30-40 mil innan gummit mjukar upp igen och återfår sin fulla prestanda. Byt därför alltid däcken innan första snön kommer,” uppmanar han.
Däremot införs nu skärpta vinterdäckskrav för tung trafik, något som välkomnas.
– ”Det är ett steg i rätt riktning. Tung trafik har en enorm påverkan på trafiksäkerheten vintertid. Se bara på situationen vi haft i södra Sverige två vintrar i följd. De har kommit på grund av att tung trafik inte har rätt däck för väglaget. Att ställa högre krav där är helt rätt,” säger han.