Toyota Century: En ny era av lyxbilar
Publicerad oktober 31, 2025
Publicerad oktober 31, 2025

Toyota chockar bilvärlden med sitt beslut att göra Century till ett självständigt lyxmärke, skilt från Lexus. Ambitionen att skapa en symbol för topplyx är tydlig, riktad mot kunder som redan har allt.
Under Japan Mobility Show presenterade Akio Toyoda att Century har haft svårt att placeras. Den har varit för exklusiv för Toyota, men för diskret för Lexus. Den är mest känd i Japan, där den vanligtvis körs av en chaufför för landets maktelit.
Nu ska Century inte bara bli synlig, den ska också göra intryck. Toyota visade upp fem konceptbilar, där bland annat Century Coupe blev en stor snackis. Denna tvådörrarsmodell med fyra sittplatser har en orange lack som kräver 60 lager färg för att uppnå perfektion.
Simon Humphreys, Toyotas design- och varumärkeschef, uttrycker: 
”En bil för den som vill sticka ut, men aldrig skrika.”
Century signalerar en ny filosofi där ultra-lyx inte innebär överdriven krom. I stället ska bilen utstråla en tyst styrka och japansk elegans, snarare än brittiska traditioner.
Med Century som toppmodell skapar Toyota en ny hierarki inom lyxbilar: Toyota för massmarknaden, Lexus för premiumsegmentet och Century för den exklusiva VIP-nischen. Konkurrenterna är stora namn som Rolls-Royce och Bentley.
Fler modeller är i planerna, inklusive både eldrivna och hybridvarianter anpassade efter marknadens behov. Century-sedanen syftar till att tilltala den mest kräsna kundgruppen genom en diskret lyx.
Det är bekräftat att Century ska säljas internationellt, med Storbritannien som den första europeiska marknaden. Det återstår att se om Sverige kommer att ta del av denna lyxoffensiv, men intresset för diskret lyx växer här också.
Priserna förväntas ligga på minst en miljon kronor, vilket visar att japansk topplyx får ett nytt ansikte med Century som vill kliva fram från skuggan.