Toyota återupplivar V8-motorn för framtida sportbilar
Publicerad november 4, 2025
Publicerad november 4, 2025

Trots elbilarnas dominans bekräftar Toyota sin beslutsamhet att fortsätta med sportbilar. Under Japan Mobility Show tillkännagav företaget att en helt ny V8-motor är under utveckling för kommande prestandamodeller från både Toyota och Lexus.
Motorn ska ingå i en ny motorfamilj, parallellt med en turbofyra på 1,5 och 2,0 liter. Den nya V8:an, med åtta cylindrar och dubbla turboaggregat, är designad för att ge högre varvtal och maximal körglädje.
Exakta prestandasiffror är ännu inte offentliga, men det spekuleras om en volym kring fyra liter och över 800 hästkrafter i de mest kraftfulla versionerna. Detta skulle återföra Toyota till superbilsklassen.
Som referens ger den nya turbofyra i GR Celica uppskattningsvis 400 hästar. Med en V8 kan man förvänta sig betydligt mer kraft och prestanda.
Den nya motorn kommer troligen att debutera i Toyota GR GT3, en modell avsedd både för racing och som gatuversion. Företaget har redan visat konceptbilen och retat med motorljudet på sociala medier.
Den förväntade bilen kommer att kombinera en förbränningsmotor med ett självladdande hybridsystem, vilket ger extra kraft i kurvor utan behov av laddsladd.
Den officiella presentationen är planerad till den 5 december, då mer tekniska detaljer kommer att offentliggöras. Lexus planerar också en variant av motorn för en kommande sportbil baserad på Lexus Sport Concept.
Lexus-versionen, som förväntas lanseras som hybrid, fokuserar mer på lyx och kultur jämfört med Toyotas mer muskulösa GR-variant. Uehara kommenterade skillnaden mellan motorerna som en mildare respektive en mer kraftfull.
Den 5 december blir en viktig dag för Toyota och Lexus, då vi får se och höra mer om den nya V8:an och dess prestanda. Förväntade lanseringar i Sverige kan ske omkring 2026–2027.
En sak är säker: den klassiska bensinmotorn är långt ifrån död.