Utmaningar för bilindustrin med Euro 7-regler
Publicerad november 6, 2025
Publicerad november 6, 2025

De nya förordningarna kring Euro 7 ställer skärpta krav på bilutsläpp, vilket innebär att även bromsar och däck nu ingår i bedömningen. Dessa komponenter anses skadliga för människors hälsa.
Bromsdamm står för en betydande del av partikelutsläppen. En gräns på 7 mg per kilometer sätts för nya bilar, och från 2030 ska denna nivå sänkas till 3 mg/km.
Enligt tester i Frankrike klarar inte cirka 60 procent av bromsbeläggen på marknaden de nya utsläppsnormerna.
– Det finns för många dåliga bromsbelägg på marknaden. Man har kommit fram till en given testmetod och sätter ett gränsvärde på mängden partiklar som får frigöras. Om det innebär att biltillverkarna måste designa om konstruktionen får de göra det, säger hon.
Stefan Olsson, expert på BSR i Växjö, framhåller att dessa nya regler kommer att driva fram en förbättrad produktutveckling inom bromsteknik.
– Det här innebär en total omställning av bromstekniken, nya belägg, keramiska skivor och till och med inkapslade bromsar med filter är på väg in, säger han.