Porsche utvecklar ljudoptimeringssystem för tunnlar
Publicerad november 9, 2025
Publicerad november 9, 2025

Porsches senaste patent syftar till att förbättra upplevelsen av att köra sportbil genom tunnlar. Företaget vill eliminera distraktioner från knappar och istället låta bilen automatiskt anpassa ljudet. Enligt rapporter från CarBuzz har patentet registrerats den 23 oktober.
Det innovativa systemet använder kameror och bildigenkänning för att identifiera tunnlar, vilket gör det möjligt att optimera ljudupplevelsen även där GPS-data är otillförlitliga. CarBuzz skriver:
”Porsche vill inte riskera att du missar din chans till en perfekt tunnelrepa.”
När en Porsche, som till exempel en 911 GT3 med 518 hk, närmar sig en tunnel kan föraren välja mellan två ljudlägen. Det första läget är anpassat för ljudentusiaster: rutorna sänks, sportläget aktiveras och avgasventiler öppnas för att maximera ljudet.
Det andra läget fokuserar på komfort och tystnad. Genom att stänga avgasventilerna och använda bilens aktiva bullerdämpning kan ljudnivån sänkas under körning genom tunneln. Detta skapar en lugn atmosfär mitt i motorljudet.
Porsche nämner att denna teknologi även kan anpassas för cabrioleter. Innan en tunnel kan bilen föreslå att föraren fäller ner taket och höjer kupévärmen för att motverka kall luft.
Patentet är inte begränsat till traditionella motorer; det är även utformat för elbilar. I Taycan kan systemet förstärka dess syntetiska ljud, vilket ger en akustisk upplevelse även för elbilförare när de passerar genom tunnlar. Det återstår att se om denna funktion kommer att produceras i serie.
Porsche påpekar att patent syftar till att skydda idéer och innovationer. Emellertid finns det en stor förväntan bland entusiaster i Europa, särskilt i Stockholm, där tunnlar som Norra och Södra länken erbjuder idealiska förhållanden för denna typ av ljudupplevelse.
Frågan kvarstår: vågar någon verkligen aktivera det tysta läget?