Maserati MCPura: En storhet i sportbilsklass
Publicerad december 13, 2025
Publicerad december 13, 2025

Trots att Maserati MCPura bär ett nytt namn, är det i grunden samma upplevelse. En första reaktion kan vara att undra över de oförändrade elementen. Tanken på att addera en elmotor för fyrhjulsdrift diskuterades, men skulle det verkligen behålla bilens karaktär? Med en Nettuno-V6:a på tre liter och 630 hk, accelererar den på 2,9 sekunder och når en toppfart av 325 km/h.
Interiören domineras av Alcantara och erbjuder en sportig atmosfär. Cielo-modellen, som är en hårtopkabriolat, kostar 34 850 euro mer. Den tyska designchefen Klaus Busse har säkerställt att skönheten i MC20 inte har förlorats. Nya stötfångare och fälgar har tillkommit, men den grundläggande designen förblir intakt.
MCPura framstår som en GT snarare än en hyperbil, och den är avsedd för de som uppskattar en sofistikerad körupplevelse. Det är lätt att förstå varför många förare dras till den. Trots sin kraft, framstår den som mer av en cruiser än en renodlad racingmaskin.
Det är tydligt att föraren av MCPura har en annan mentalitet; bilen är konstruerad för att ge en fantastisk körupplevelse med en balans mellan bekvämlighet och prestanda. Styrningen ger en skarp respons vid rätt vinkel, vilket förstärker känslan av kontroll.
Motorn ger ifrån sig ett typiskt Maserati-ljud som blir mer intensivt med varvtalet. Priserna för MCPura är också mer attraktiva än för MC20, vilket gör den till ett mer prisvärt alternativ. Sammanfattningsvis, trots avsaknaden av fundamentala förändringar, levererar MCPura en renodlad sportbil som är spännande att köra. Cielo eller Coupé, valet är ditt.