Test av tre SUV: prestanda och funktionalitetsjämförelse
Publicerad augusti 18, 2025
Publicerad augusti 18, 2025
Det är en utmaning att köra, men upplevelsen förblir tillfredsställande. Skillnaderna blir tydliga på testbanan. I Puma påverkar det styva ESP-systemet köregenskaperna negativt, medan Bayon erbjuder en mer flexibel körning med bestämt gaspådrag. Volkswagen reagerar relativt sent, vilket indikerar ett välbalanserat chassi.
Bayon erbjuder upp till 1 205 liter lastutrymme och en lastkapacitet på 446 kilo. Den högt placerade displayen har ett praktiskt menyfält under.
Bromsprestandan hos både T-Cross och Bayon är medelmåttig, där de stannar avsevärt senare än Ford. När det kommer till säkerhetsutrustning har Bayon flest assistanssystem, medan T-Cross erbjuder minst.
Skillnaderna i funktionalitet är markanta; filhållaren och trafikskylt-igenkänningen är mer irriterande än hjälpande och måste ofta stängas av innan varje körning. Volkswagen kräver flera steg för att ställa in detta, vilket är mindre användarvänligt.
Den enzoniga klimatanläggningen är lätt att använda med fysiska knappar. Instrumenteringen är lättläst även i digital version, vilket är ett plus.
T-Cross sätter en komfortstandard i denna grupp av fordon. Den är fast men bekväm, klarar gupp effektivt och fungerar bra även på längre resor. Lastgolvet kan justeras i höjdled och erbjuder förvaringsutrymme under.
Dubbelkopplingsväxellådan ger smidiga och exakta växlingar. Bayon är något mindre balanserad, medan Puma är mer stötig. Det märks tydligt i sätena, där de främre har begränsat stöd, medan baksätet erbjuder mer komfort.
De längre resorna blir mer uthärdliga i baksätet jämfört med Hyundai eller Volkswagen.