Hyundai i10: En kompakt bil med överraskande kapacitet
Publicerad oktober 22, 2025
Publicerad oktober 22, 2025

Hyundai i10, en kompakt stadsbil lanserad 2007, har länge varit ett prisvärt alternativ för den som söker en liten bil med stor funktionalitet. Den senaste versionen, uppdaterad för två år sedan, blev känd som Sveriges billigaste bil. Den erbjuder nu ett baspris på 179 900 kronor.
I den nya modellen har Hyundai fokuserat på teknik och komfort. Bilen har nu bättre uppkopplingsmöjligheter och en sportigare design med lägre tak och längre hjulbas. Det ger mer lastutrymme, och den kommer dessutom med standardfunktioner som trådlöst Apple CarPlay och Android Auto.
Hyundai i10 N Line, sportvarianten, introducerades också och erbjuder 100 hk istället för 67, samt andra sportiga detaljer. Under testet av N Line-versionen ifrågasattes behovet av en sportversion, då den vanliga i10 redan är en utmärkt bil för sitt segment och pris.
Trots att bilen har bra funktioner, finns det detaljer som kan kännas överflödiga, som den manuella växellådan. Bilen fungerar bättre med en automatiserad manuell låda, vilket förenklar körningen. Att växla manuellt tillför ingen verklig fördel.
Instrumenteringen är enkel, utan onödiga funktioner. Pedalerna är upplysta, vilket ger en trevlig detalj. Hyundai i10 överraskar med sin kapacitet och klarar av både stadstrafik och längre resor på landsväg, även om komforten kan minska efter längre tid.
Bagageutrymmet är generöst för sin storlek, med 1 050 liter när sätena är fällda. Bilen är utmärkt för stadsanvändning och smidig vid parkeringsutmaningar. Den kan klara längre resor, men är inte idealisk för daglig pendling.
Hyundai i10 är perfekt för den som behöver en bil för sporadiska ärenden snarare än för kontinuerlig pendling. Den vanliga modellen erbjuder mer värde än N Line-versionen, vilket gör den till ett klokt val för konsumenten.
Del 2 av Hyundai i10-testet publiceras onsdag den 22 oktober.