Etiopien gör en revolution inom bilsektorn med elbilsförbud
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Etiopien har tagit ett avgörande steg genom att förbjuda nyförsäljning av bensin- och dieselbilar. Denna åtgärd är unik i världen och syftar till att främja användningen av elfordon.
För att stödja denna omställning har regeringen invigt den stora vattenkraftsdammen på Nilen, Stora etiopiska renässansdammen (Gerd). Dammen, som har byggts under 15 år, är den största i Afrika och kommer att producera energi som motsvarar fem kärnreaktorer.
Denna energi är avgörande för att förse hushåll med stabil el och för att driva den växande elbilsflottan. Dammen har dock väckt oro i Egypten, där man anser att den hotar vattenförsörjningen och kallar den ett ”existentiellt hot”. Landet begär nu att FN:s säkerhetsråd ska gripa in.
Etiopiens regering ser dammen som en nyckel till energisäkerhet. Nästan hälften av landets 130 miljoner medborgare har hittills inte haft tillgång till elnät, och även i Addis Abeba är strömavbrott en vardaglig företeelse.
Trots dessa utmaningar är Etiopiens satsningar på elbilar anmärkningsvärda. Redan förra året infördes ett förbud mot försäljning av fossildrivna fordon, och målet är att öka andelen eldrivna fordon från nuvarande sju procent till trettio procent inom ett decennium.
Kinesiska tillverkare som BYD leder utvecklingen av elbilar i landet, som omfattar både bussar och personbilar. Bilisten Kemeriya Mehammed Abduraheman framhåller fördelarna med elbilar genom att säga:
”Jag var less på att köa i timmar för att tanka,” säger hon.
För svenska läsare är det intressant att se hur Etiopien agerar i jämförelse med Sverige, som har planerat ett fossilstopp till 2035, medan Etiopien redan har implementerat ett totalt förbud. I likhet med Norden dominerar kinesiska tillverkare även i Etiopien, där BYD, Nio och Geely-ägda Zeekr ökar sina marknadsandelar.