Porsches innovativa interiördesign: En ny era för kupén
Publicerad oktober 3, 2025
Publicerad oktober 3, 2025
Porsche introducerar en ny vision för sina interiörer, kallad ”interior of the future”. Med Cayenne Electric tar bilmärket klivet mot en mer digital och anpassningsbar kupé. En av de mest anmärkningsvärda förändringarna är den böjda mittskärmen, som liknar en banan. Detta är första gången Porsche implementerar en sådan lösning, där en välvd OLED-display integreras sömlöst i mittkonsolen.
En liknande funktion har setts i Cadillac Lyriq, men den är inte lika böjd som Porsches alternativ. Den nya modellen erbjuder en digital instrumentpanel på 14,25 tum samt en passagerarskärm på 14,9 tum, vilket gör detta till den största sammanhängande digitala ytan i en Porsche hittills.
Förarna får nu tillgång till ett helt nytt operativsystem med anpassningsbara widgets och färgscheman. Head-up-displayen med förstärkt verklighet visar navigering direkt på vägen. Passagerare kan även streama video utan att störa föraren.
Komforten i kupén har förbättrats, med elektriskt justerbara baksäten som standard. Porsche introducerar också nya ”Mood Modes”, där ljus, ljud och klimat justeras för att passa olika stämningar, från avkoppling till sport.
Porsches största panoramaglastak kan växla mellan klart, matt och halvgenomskinligt läge, tack vare en elektriskt styrd kristallfilm. Ytvärme finns nu inte bara i säten och ratt, utan även i dörrsidor och armstöd för en mer effektiv uppvärmning.
Interiören kan nu anpassas mer ingående än någonsin tidigare. Med 13 färgkombinationer, fem digitala teman och nya materialval kan kunder skräddarsy sin kupé i detalj. För veganer erbjuds Race-Tex med klassiskt Pepita-mönster, och kunder kan skapa helt unika interiörer via Porsche Exclusive Manufaktur.
Cayenne Electric kommer att ha sin världspremiär senare i år, och även om svenska priser ännu inte är bekräftade, förväntas modellen konkurrera i samma premiumsegment som den nuvarande Cayenne, vars priser börjar på över 1,3 miljoner kronor.